Main Media

Har du lagt merke til dørenes betydning i film?

Design Lys Smart

Noen av de beste filmskaperne bruker dører i filmer for å forsterke opplevelsen i en scene.  La oss ta deg gjennom noen ikoniske film-øyeblikk med dører som du kanskje ikke har tenkt over før.

Dørens historie går tilbake 6000 år og er en anretning vi alle har et forhold til, uansett hvor du bor i verden. Den har allerede en stor betydning i våre liv, selv om vi som regel ikke tenker over det, og har et universelt uttrykk over hele verden. Derfor brukes de ofte som et forsterkende virkemiddel i filmer.

Dørene hjelper oss med å sette oss inn i, og kjenne oss igjen i, filmscenens stemning eller karakterenes situasjon. Ofte foregår dette helt ubevisst.  

Forholdet mellom karakterene

Et av de vanligste virkemidlene med dører i filmer er for å skildre karakterenes forhold til hverandre.

En veldig åpen dør ønsker velkommen, mens en dør som kun åpnes på gløtt kan si oss noe om mistillit, noe man skjuler eller svakhet. Sistnevnte ser vi ofte i situasjoner der for eksempel en etterforsker banker på døren til en mistenkt.

Dette ser vi blant annet i Silence of the Lambs (Nattsvermeren) hvor Clarice (Jodie Foster) banker på døren til Buffalo Bill (Ted Levine). Han åpner kun en smal sprekk og hun fatter mistanke. Resten av denne kjente scenen holder oss på pinebenken mens hun åpner den ene døren etter den andre i husets groteske kjeller. Se klippet nedenfor:

Et annet eksempel finner du i brytefilmen Foxcatcher med Channing Tanum, Mark Ruffalo og Steve Carrell. Forholdet mellom brødrene Mark (Tanum) og Dave (Ruffalo) er anstrengt. Når Dave oppsøker broren åpner Mark bare halve døren. Her representerer den halve døren den emosjonelle barrieren mellom de to. Mark ønsker å holde broren på avstand og signaliserer tydelig at han ikke er velkommen inn.

Sterke følelser i sving

En helt lukket dør kan si noe om sterke følelser mellom de som befinner seg på hver sin side av den. Både sinne, hat, frykt eller kjærlighet. Døren blir en følelsesmessig barriere som opprettholder distanse mellom to parter av forskjellige grunner.

Et eksempel på stor kjærlighet som skilles av en lukket dør finner vi i Disneys animasjon Frozen (Frost). Når Elsa mister kontroll på sine krefter, låser hun seg inne på rommet sitt og nekter å åpne døren for sin søster i frykt for å skade henne. Søsteren sitter utenfor døren i flere år i håp om å få kontakt med Elsa og får oss til å kjenne på følelsen av å være utestengt. Når Elsa gjenvinner kontroll på kreftene sine og føler seg trygg, åpnes døren igjen. Se klippet nedenfor.  

En lukket dør kan også åpnes av sympati. Som i den fantastiske filmen Leon: The Proffesional (Leon), når Mathilda (Nathalie Portman) i scenen kommer hjem og ser sine foreldre og lillebror på 4 år drept i leiligheten. Hun føler seg truet på livet av den korrupte politimannen Stansfiel (Gary Oldman), går rett forbi egen leilighet og ringer på døren til Léon (Luc Besson), leiemorderen som observerer alt gjennom nøkkelhullet.

Han dras mellom sin maniske trang til å distansere seg fra mennesker og sympati for den lille jenta utenfor. Heldigvis åpner han døren/hjertet sitt for henne og et helt spesielt vennskap begynner. 

Dører i komedie

En kjent komiker som gjorde hele sin karriere på hvordan han kom inn døren var Michael Richards bedre kjent fra sin rolle som Kramer i Seinfield. I hver episode hadde den eksentriske karakteren Cosmo Kramer en helt unik måte å gjøre entré på – gjennom døren. Kramer var med i alle bortsett fra to av 180 episoder og det var stor forventning til hans entré i alle.

Å smelle igjen en dør hardt forteller også noe om sterke meninger og følelser i sving. I 1994 ble vi introdusert til vennegjengen i Friends som vi fulgte slavisk fra 1994 til 2004. Det var ikke sjelden det smalt i dørene mellom de to leilighetene heller, nettopp for å forsterke følelsene til karakteren i scenen. Her er et lite utvalg med dørsmelling i noen av de 236 Friends episodene.

Døren forteller hvem som har makten

Dører brukes også for å øke spenningen eller for å stenge noe ondskapsfullt ute, noe som demonstrerer hvem som har makten. Som i den klassiske scenen i The Shining (Ondskapets Hotell) når Jack (Jack Nicholson) hugger seg igjennom baderoms-døra med øks og sier «Here’s Johnny!!». Døren er barrieren som holder han og galskapen på avstand. Vel, en stund i hvert fall... Som publikum kan vi kjenne på frykten av å være maktesløs på den andre siden av døren.

Dørene brukes aktivt i for å skape en følelse av spenning, frykt eller terror i thrillere og skrekkfilmer. Blant annet ved at man skjuler seg fra noe farlig eller ondskapsfullt og ser dørhåndtaket dras ned fra utsiden, dører som åpner seg sakte av seg selv, eller når man ser skygger under dørsprekken eller igjennom nøkkelhullet.

Frykten for ikke å vite hva som lurer på den andre siden av døren er en kjent spenningstaktikk. Dette er situasjoner vi kan kjenner oss igjen i, og som filmskaperne bruker bevist for å få følelsene våre og frykten for det ukjente i sving.

En film som spiller på dette i høy grad er Disney/Pixxar sin Monsters Inc (Monsterfabrikken). Her er døren i hovedsete gjennom hele filmen og endelig får vi forklaringen på hvorfor monstrene aldri er der når mor eller far kommer inn på rommet!

I filmen har hvert eneste barn i verden en unik dør som fungerer som en portal fra monsterverdenen og rett inn til barnas soverom. Hovedoppdraget er å skremme barnet så mye som mulig. Hver dør representerer en portal mellom to verdener og spiller på følelser i stor skala fra spenning, frykt, mistro, til kjærlighet og forståelse. Se gjerne en vanlig dag på Monsterfabrikken her.

En tydelig avslutning

Dører kan også representere slutten på noe, som i den gamle klassikeren Gone with the wind (Tatt av vinden) fra 1939. Når Fred (Brent Tarleon) forlater Scarlett (Vivian Leigh), åpner han døren for å forlate huset. Scarlett sier «Oh Fred, where should I go and what should I do?” og vi får servert den klassiske strofen; “Frankly, my dear, I don’t give a damn” fra Fred før han spaserer ut av døren og livet hennes.

Et annet eksempel på sterke følelser i en døråpning er i den ikoniske scenen fra julefilmen Love Actually når Mark (Andrew Lincoln) ringer på døren til Juliet (Keira Knightly) og hennes ektemann. Forelsket i bestekompisens kone, erklærer han sin uoppnåelige kjærlighet til henne via tekstplakater i døråpningen. Juliet åpner døren fullt opp, han letter sitt hjerte, men han vet at han ikke har en plass i livet hennes, så han forlater henne i døråpningen og går videre i livet.

Eventyret venter på den andre siden av døren

Det er ikke sjelden at døren fungerer som en forbindelse eller en portal til en annen verden eller dimensjon. Dette finnes det mange eksempler på, som blant annet i Netflix-serien Locke & Key, om familien Locke som flytter tilbake til families herskapshus Key House. Barna finner en rekke nøkler som åpner opp for magiske opplevelser.

Blant annet en nøkkel som kan brukes i hvilken som helst dør. Du kan ønske deg til hvor du vil, og når du åpner døren er du der. I serien ser vi hvordan Body bruker den til å gå fra stua hjemme og rett inn i iskrembutikken.

Det samme ser vi i flere andre filmer, blant annet i Narnia: The lion, the witch and the wardrobe hvor Lucy går igjennom de massive dørene til et tilsynelatende garderobeskap og rett inn i den magiske verdenen Narnia.

I filmen The Secret Garden skjuler det seg en magisk hage bak en gjengrodd dør, og i Matrix-scenen når Morpheus (Laurence Fishbourne) viser Neo (Keanu Reeves) døren og sier; «I can only show you the door, you’re the one who has to walk through it», noe som endrer Neos liv fullstendig.

I Harry Potter-filmene brukes dører aktivt til å beskrive både hvordan noe er tilgjengelig/utilgjengelig, utenfor rekkevidde, for å holde noe skjult eller stenge noe ute. Gjennom alle filmene står Harry ovenfor en rekke magiske dører når tøffe valg skal tas. Den mest kjente er nok da Harry Potter åpnet slangedøren inn til Mysteriekammeret ved å snakke ormetunge i Harry Potter and The Chamber of Secrets.

I Harry Potter and The Order of the Phoenix så åpner «The room of requirement» seg for Neville (Mathew Lewis) når studentene samler seg for å gå til krig mot Voldemort. En imponerende dør åpenbarer seg plutselig for Nevill og åpner seg. Døren er vanligvis umulig å finne og viser seg bare når noen har behov for den. I dette tilfelle kan det virke som Hogvort ønsket å bidra i kampen for det gode.

Legg merke til døren

I den virkelige verden er døren inngangen til ditt hjem eller utgangen til dine egne eventyr. Dører, enten det er til andres hjem, jobb, butikker, museum, restauranter eller severdigheter gir et førsteinntrykk som du ubevisst vil bruke det til å analysere situasjonen. Er du velkommen, er det trygt og hva kan du forvente? Dørene forteller oss mer enn du tror. Tenk på det neste gang du tar i et dørhåndtak eller går gjennom en dør – legg merke til dem.