“Vi hadde en liten utfordring med kinosalene som har direkte inngang fra fellesarealene, uten sluser som reduserer lydgjennomgangen. Dette gjorde at de høye kravene til lydreduksjon måtte ivaretas av kun én dør istedenfor to”
For å ivareta de akustiske kravene i prosjektet, måtte dermed dørene inn til salene spesialbestilles med en lydreduksjon på hele 47 dB. Standardører har vanligvis en lydreduksjon på 30 dB. Pakninger, fuging og generell tetting rundt dørene var også viktig for å gjøre dem mest mulig lydtette for støy fra både forestilling og publikum.
– Vi har gjort noen målinger etter at dørene ble installert, og de viser at løsningene vi har gått for holder bra i henhold til de lydkravene som er satt, sier Knut.
Anleggslederen forteller også at det er mye automatikk på dørene inn til salene. De kan styres fra projektorene i maskinrommene, slik at dørene kan åpnes og lukkes etter hver forestilling. Dørene er også koblet opp mot brannalarm-anlegget, og flere av dem har SALTO-kortleserfunksjon.
Smale og lave dører
I tillegg til dører inn til kinosalene, skulle det også installeres spesialdører med høye desibelkrav, 47 dB, inn til de tekniske rommene. I hver kinosal befinner det seg nemlig et teknisk rom med ventilasjonsanlegg som avgir støy. Denne støyen var det viktig at dørene kunne redusere, i tillegg til støy fra salen som går inn i ventilasjonssystemet og videre inn i kanalene til andre saler. Dørene måtte også være i små spesialmål siden de tekniske rommene ligger under sitteplassene i salen med kun 170 cm takhøyde. De ble derfor spesialtilpasset med 160 cm i høyden og 80 cm i bredden.
Så svart og matt som mulig
Alle Swedoor-dørene som ble installert på kinoen har en matt og svart laminatoverflate. Dette gjør dem lette å rengjøre og motstandsdyktige mot slitasje fra mange mennesker som skal inn og ut av salene. I følge Knut var det viktig for leietakeren Odeon at alle overflater skulle være mørke og matte for å eliminere gjenskinn i dørene fra både lerret og prosjektor. Alt av vegger, tak, dører og innredning i kinosalene skal være mest mulig nøytralt og usynlig. Med en sort og matt finish vil heller ikke dørene dra noe som helst fokus vekk fra kinolerret.
– Med kun et drøyt år på å ferdigstille hele kinoprosjektet, var vi utrolig presset på tid og fremdrift fra dag én. Derfor var vi veldig avhengige av at alle leverandører og underentreprenører ga en ekstra innsats i leveransene. Vi er veldig fornøyde med hvordan Swedoor har håndtert både logistikk og leveranse, avslutter Knut.